6/22/2014

VAIHTARIHAASTATTELU


Tuun tässä postauksessa kertomaan vaihtarihaastattelusta. Seuraavissa postauksissa tuun muutenkin kertomaan näistä vaihtariasioista enemmän. :)

Olen lähdössä siis Exploriuksen kautta Australiaan tammikuussa 2015. Exploriuksen valitsin sen vuoksi, että olen kuullut siitä vain pelkkää hyvää. Monissa vaihtariblogeissa, joita luen, suositeltiin Exploriusta.

Explorius on melko pieni yritys, joten siellä on aikaa huolehtia kaikkien vaihtareiden asioista. Explorius järjestää myös kolmen päivän Soft Landing Camp -aloitusleirin Syndeyssä ennen perheisiin menoa, mikä kuulosti kivalta.

kuva
Syksyllä, tämän jälkeen, Exploriukselta ilmoitettiin haastatteluaika. Olin aluksi todella peloissani haastattelusta, sillä yleensä jännitän paljon tällaisissa tilanteissa. Luin kuitenkin netistä entisten vaihtareiden kokemuksia haastattelusta, ja lähes jokainen sanoi, että se oli todella rento tapahtuma, eikä sitä kannata turhaan jännittää. Tämä auttoi hieman rentoutumaan.

Haastattelu pidettiin Exploriuksen toimistolla Helsingissä ja sinne sai tulla vanhemmat mukaan. Mun iskä olikin mun mukana. Mut haastatteli tosi mukava nainen. Jotenkin en osannut jännittää hänen seurassaan, sillä hän oli itsekin niin nuori.

Haastattelussa oli ensin osuus, jossa katsottiin yhdessä mun todistus läpi ja palautin lomakkeet, jotka mun oli pitänyt täyttää ennen haastattelua. Sen jälkeen seuras kahdenkeskinen haastattelu, jossa kyseltiin ensin suomeksi aikalailla kaikkea, mitä arvata saattoi. Haastattelua varten kannattaa jo valmiiksi miettiä joitakin vastauksia, kuten miksi haluat vaihtoon sekä miksi olisit hyvä vaihto-oppilas jne.

Suomenkielisen osuuden jälkeen, haastattelija alkoi kysellä englanniksi kysymyksiä. Tässä vaiheessa mä menin ihan lukkoon ja mun jännitys palas. Unohdin jotain ihan yksinkertasia sanoja ja must tuntu etten saanu oikeen mitään sanottua. Aattelin jo, että se siitä sitten. :D Selvisin kuitenkin tästä jotenkin ja seuraavaksi oli luvassa pieni kirjallinen englanninkielen koe. Sen läpäistyäni haastattelu oli ohi.

kuva
En malttanut olla kysymättä haastattelijalta haastattelun jälkeen, että pääsenkö mä lähtemään vaihtoon. Hän sanoi, että hänen puolestaan kyllä. Siinä vaiheessa hengähdin helpotuksesta. Enää täytyi vain odottaa Australiasta vahvistus, että saan paikan sieltä. Tosin olin ensimmäinen vaihtari lähdössä Australiaan tammikuussa 2015, joten oli hyvin todennäköistä, että saisin.

Niinhän siinä sitten kävi, että seuraavalla viikolla sain sähköpostiini viestin, jossa luki, että minut on hyväksytty vaihto-oppilasohjelmaan. Sen jälkeen oli pelkkää hymyä koko tyttö! ;)

x Silja

2 kommenttia:

  1. Ei oo totta..
    En tajua miten löysin sn blogin mutta arvaas mitä..
    Mäkin oon lähössä Expon kautta Ausseihi tammikuussa 2015!
    Kentällä siis nähdään =)

    VastaaPoista
  2. Eikää! Iha super siistii! Kentäl nähää joo sit viimestää :D tuu vaik pyytää facebookis kaveriks ni voidaa jutskailla! :)

    VastaaPoista

Kommentit ovat aina tervetulleita! :)