8/09/2014

HAKUPAKETTI


Kesäloma vetelee viimeisiään ja aika tuntuu lentävän hirmuista vauhtia! Mun kesäloma on ollut juuri sellainen kuin halusinkin sen olevan; mökkeilyä, löhöilyä, treenaamista, kavereiden kanssa hengailua jne. Kesäloma on ollut ihanaa aikaa, mutta kyllä kouluunkin on silti kiva palata. :)

Aattelin kertoo nyt vähän siitä, mitä kaikkea hakupaketti sisälsi ja hieman omia kokemuksia sen täyttämisestä.  Haastettaluhan mulla oli tosiaan jo viime syksynä ja sen jälkeen olikin pelkkää odottelua, kunnes oli aika ruveta täyttämään hakupakettia.

Joskus huhtikuun aikoihin sain sähköpostia, jossa oli hakupaketin teko-ohjeet sekä mun käyttäjätunnukset. Toi hakupakettihan siis täytettiin netissä ja sen piti olla kokonaan englanniks. Sen tekemiseen oli aikaa hieman yli kuukaus. 


Hakupaketissa oli tooosi monta eri lomaketta, jotka piti täyttää. Ensin oli ihan perustietoja, kuten henkilötiedot sekä vanhempien tietoja. Sen jälkeen piti kertoa hieman omista kiinnostuksenkohteista sekä koulusta ja harrastuksista jne. 

Hakupakettia varten piti myös saada opettajalta suositus. Mä pyysin mun enkun opettajaa, joka oli opettanut mua kahden kurssin ajan, täyttämään sen. Jouduin myös laittamaan seiskaluokalta asti (kyllä, seiskaluokalta asti) mun kaikki numerot sellaseen taulukkoon. Siinä oli hirvee homma. Eka piti kopioida ne numerot siihen taulukkoon Australian numeroiden (A, B, C) mukaan ja sen jälkeen vielä skannata kaikki todistukset mun hakupakettiin. Huhhu :D. Jotkut noist jutuist oli viel tosi sekavia, enkä tienny mitä niihin ois pitänyt laittaa, mut onneks Exploriukselta sai aina nopeasti vastauksen! :)

Toinen suositus piti saada lääkäriltä. Siinä kysyttiin tosi tarkasti kaikki terveydentilaan liittyvät jutut sekä mun piti myös liittää rokotuskortti siihen mukaan. Tota Australian matkaa varten jouduin ottaa kolmiosaisen hepatiittirokotteen. 


Noitten kaikkien lomakkeiden jälkeen oli vielä se vaikein osuus edessä; hakukirje sekä valokuvakollaasi. Niitten perusteella hostperhe valitsee mut niitten perheeseen, eli niihin yritin panostaa eniten. Myös mun vanhempien piti kirjottaa kirje mun tuleville hostvanhemmille.

Mun mielestä tärkeintä hakukirjeen teossa on se, että sä oot mahollisimman rehellinen ja kerrot omista mielenkiinnonkohteista sekä sulle tärkeistä asioista. Yleensä perheet valitseekin sut yhteisten mielenkiinnonkohteiden takia, joten niitä kannattaa korostaa.

Kuvakollaasiin sai laittaa maximissaan kymmenen kuvaa, jotka liitty mun elämään. Mulla oli mm. monta kuvaa mun kavereiden kanssa, kuva mun vanhemmista ja mun siskosta sekä kuva meijän talosta. Kuviin piti myös liittää lyhyet kuvatekstit mukaan. 


Lopuksi hakupakettiin laitettiin liittenä noi kaikki lomakkeet sun muut sekä vielä skannattuna allekirjoituksen kanssa mun ja mun vanhempien hyväksymät säännöt ja ehdot. Sen jälkeen hakupaketti oli valmiina matkaan. Toi oli muistaakseni silloin, kun kesäloma oli just alkanu. 

Hakupaketin teko oli kokonaisuudessaan tosi hauskaa puuhaa. Vaikka tehtävää oli paljon ja koeviikkokin painoi päälle, mä en jotenki ees stressannu sitä yhtään. Hakupaketin teko helpotti myös hieman tajuumaan sitä, että mä oon oikeesti lähdössä Ausseihin, vaikka emmä sitä kyllä vieläkään osaa oikein sisäistää. :D

Exploriukselta tuli noin viikko hakupaketin lähettämisen jälkeen sähköpostia, että mun hakupaketti oli tarkastettu ja lähetetty Australian vastaavalle järjestölle. Kysyin silloin, että millon isäntäperheen voisi saada aikaisintaan tietää, ja vastaukseksi sain, että milloin vain tästä tammikuuhun. Tässä sitä nyt sitten jänskätään, että minne päin Australiaa tämä tyttö lähtee! ;)

x Silja 

Kuvat We Heart It






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ovat aina tervetulleita! :)